Inteligentne tachografy wchodzą w życie | Blog | Kużnia transportu :: Aureus VIA

Inteligentne tachografy wchodzą w życie

Start    Blog    Inteligentne tachografy wchodzą w życie

Inteligentne tachografy wchodzą w życie

28 maja

Dodano przez: Dorota Szmurło Kategorie:

Wielkimi krokami zbliża się koniec ery starych tachografów, które już wkrótce zostaną zastąpione tachografami nowej generacji tzw. „Inteligentnymi tachografami”.

Postanowiliśmy napisać kilka słów wyjaśnienia, które rozwieją Wasze wątpliwości, co nastąpi po wprowadzeniu nowego rozwiązania, mianowicie:

Już za niespełna 3 tygodnie, a dokładnie od 15 czerwca 2019 roku wszystkie wyprodukowane samochody ciężarowe, będą miały obowiązek posiadania tzw. tachografu inteligentnego, który będzie wyposażony w GPS oraz funkcję zdalnego odczytu danych.

Kilka słów o GPS. Funkcja ta ma być pomocna podczas identyfikacji położenia pojazdu w trakcie kontroli, ale nie będzie ona lokalizowała pojazdu tak jak systemy profesjonalnie.
Co to oznacza? Nowy GPS nie będzie odświeżać lokalizacji co 5 sekund, a jedynie podczas rozpoczęcia i zakończenia jazdy, z możliwością sprawdzania punktów pośrednich w 3 godzinnych odstępach.
Następnym elementem ma być pojawienie się szybszego i bezprzewodowego odczytu niektórych danych z tachografu przez służby kontrolne.

Uspokajając jednak przewoźników i kierowców, eksperci twierdzą, że nie jest to do końca możliwe
i nie będzie działać bez zarzutu z kilku ważnych przyczyn.

Do pełnego, zdalnego odczytu karty kierowcy, czy tachografu cyfrowego nie wystarczy tylko zamontowany system ze względu na parametry, moc sygnału czy zasięgu urządzenia. Profesjonalne urządzenia, które montujemy u naszych partnerów, mają mocne nadajniki i własny system komunikacji z serwerem oraz bardzo dobrze rozwiniętą platformę do przesyłania danych.

Co ważniejsze, serwery znajdują się w całej Europie, tak aby nie pobierać danych bezpośrednio z auta  a z serwera, co jest znacznie szybsze. Ponadto pliki są w całości zaszyfrowane i nieuszkodzone, co pozwala wielokrotnie pobierać dane kierowcy przy jego ponownym zatrudnieniu. Przykładowo po trzech dniach jazdy, możliwe jest sprawdzenie jazdy kierowcy, czy skontrolowanie naruszeń, tak aby poinformować go jeszcze przed zakończeniem trasy, jakie mamy uwagi i spostrzeżenia, które pozwolą kierowcy na zweryfikowanie błędów.

Mając jednak na uwadze art. 9 ust. 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym, przesyłane mogą być tylko dane niezbędne do celów ukierunkowanej kontroli drogowej pojazdów, których tachograf został zmanipulowany lub niewłaściwie użyty. 

Prawdopodobnie w praktyce zdalny odczyt tachografu, czy karty kierowcy podczas przejazdu obok służb kontrolnych, będzie wysyłał tylko informacje związane z:

– ostatnią próbą naruszenia bezpieczeństwa

– najdłuższą przerwą w zasilaniu

– usterką czujnika

– błędem danych dotyczących prędkości lub trasy

– konfliktem danych związanym z ruchem pojazdu

– prowadzeniem pojazdu bez ważnej karty

– wkładaniem karty podczas jazdy

– danymi dotyczącymi ustawień czasu

– danymi dotyczącymi kalibracji (włącznie z datami dwóch ostatnich kalibracji)

– numerem rejestracyjny pojazdu

– prędkością zarejestrowaną przez tachograf

Powyższe informacje powinny wystarczyć służbom podczas typowania samochodów do kontroli.

Zdalny odczyt nie będzie również miał skutków prawnych w kwestii nałożenia mandatu lub grzywny na kierowcę, czy właściciela firmy transportowej, a jedynie ma służyć organowi kontrolnemu do skierowania takiego pojazdu do stacjonarnego punktu kontroli. Tam po szczegółowym pobraniu danych z karty i pojazdu, przeanalizowaniu trasy oraz stwierdzeniu naruszenia, będzie można rozpocząć procedurę związaną z ukaraniem kierowcy lub właściciela firmy.

Maciej Rębacz

Prezes Aureus VIA

 

Masz zielone światło!

Zarekomendowali nas:










1 20+ Liczba kierowców: 2



  • Powiedz nam czego potrzebujesz!
  • Napisz jak mamy się do Ciebie zwracać
  • Wpisz właściwy numer telefonu lub adres e-mail
  • Wpisz swoją wiadomość!



  • Masz już pomysł?
  • Napisz jak mamy się do Ciebie zwracać
  • Wpisz adres e-mail do kontaktu
  • Wpisz numer telefonu, jeśli chcesz otrzymać niezobowiązujący telefon
  • Napisz nam skąd jesteś
  • Wpisz swoją wiadomość!