Maksymalna kara dla przedsiębiorcy wyniesie 12 tys. PLN | Blog | Kużnia transportu :: Aureus VIA

Maksymalna kara dla przedsiębiorcy wyniesie 12 tys. PLN

Start    Blog    Maksymalna kara dla przedsiębiorcy wyniesie 12 tys. PLN

Maksymalna kara dla przedsiębiorcy wyniesie 12 tys. PLN

27 lutego

Dodano przez: Jacek Kowiński Kategorie:

Po zmianie niektórych przepisów we wrześniu 2018 roku okazuje się, że odpowiednie zaplanowanie pracy kierowcy stało się bardziej problematyczne a niżeli do tej pory. Coraz częściej dostajemy pytania odnośnie do 48-godzinnego czasu pracy kierowcy. Właściciele firm transportowych analizując czas, jaki kierowca może prowadzić pojazd maksymalnie w rozkładzie tygodniowym, wielokroć twierdzą, że przepis jest błędny, gdyż czas prowadzenia w jednej ustawie jest większy a niżeli czas 48 godzin pracy kierowcy w drugiej. Wielu przedsiębiorców, pewnie z pośpiechu nie doczytało ważnego słowa w ustawie, a jest nim „Średni tygodniowy czas pracy”. Poniżej spróbujemy trochę sprawę bardziej wyjaśnić i rozwiać wątpliwości co do planowania czasu kierowcy.


Pierwszą najważniejszą kwestią, którą należy poruszyć to, co wlicza się do czasu pracy kierowcy, bo to nie tylko sam czas poświęcony na prowadzenie pojazdu, ale również wszystkie czynności zarejestrowane na tachografie jako „inna praca” czy potocznie zwane „młotki”.
Dużo pytań z firm transportowych właśnie padło dopiero na początku tego roku ze względu na fakt, iż najczęściej stosowanym systemem rozliczeniowym w transporcie jest przyjmowany kwartał, a grudzień bardzo często był miesiącem kończącym rok, a zarazem kwartał. Dlaczego kwartał? Już odpowiadamy, bardzo często kierowcy pracują w systemach 2/1 czy 3/1 gdzie nie zawsze tygodnie jego pracy zbiegają się z końcem miesiąca i w rozliczeniu miesięcznym nie każdą godzinę nadliczbową da się oddać jako czas wolny, a w kwartale zazwyczaj tych dni wolnych od pracy jest więcej i możliwości zrekompensowania są dużo większe, stąd przyjęcie systemu kwartalnego do rozliczeń jest korzystniejsze.


Po zmianie przepisów 3 września 2018 roku pojawiły się cztery dodatkowe naruszenia dla kierowców, ale również dla osób zarządzających transportem, jak i właścicieli, których konsekwencje są bardzo nieprzyjemne, a mianowicie:
Pierwszym z nich to: przekroczenie więcej niż 6 godzin pracy bez odpowiedniej przerwy.
Drugie – przekroczenie limitu 10 godzin, jeżeli wystąpiła praca w nocy.
Trzecie – przekroczenie 60 godzin pracy w tygodniu.
Czwartym naruszeniem jest właśnie przekroczenie przeciętnie 48 godzin pracy w tygodniu.
Niektóre firmy dopiero po zakończeniu kwartału dopiero na początku stycznia odkryły nieprawidłowości w ilości przepracowanych godzin swoich kierowców, a kary finansowe mogą okazać się bardzo dotkliwe, ponieważ kara nie będzie dotyczyła tego, o ile ten limit został naruszony w skali miesiąca, lecz będzie naliczana na każdy z tygodni, w którym praca była dłuższa niż 48 godzin.
Według ustawodawcy wszystko po to, by zapewnić jeszcze lepsze bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg nie tylko samochodów ciężarowych, ale również osobowych.

Zmiany w ustawie to nic innego jak dostosowanie przepisów do unijnego rozporządzenia 403/2016, które to rozporządzenie dzieli według wagi naruszenia na poważne (PN), bardzo poważne (BPN) i najpoważniejsze (NN).
Ich klasyfikacja powiązana jest z KREPTD (Krajowym Rejestrem Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego), który to właśnie wysyła informację do Inspektoratów Wojewódzkich celem przeprowadzenia kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa.
W tym miejscu pragnę jeszcze przypomnieć o zmianie taryfikatora kar i tak:
Maksymalna kara dla przedsiębiorcy wystawiona podczas jednej kontroli drogowej wyniesie 12 tys. PLN.
Kara za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli dla osoby zarządzającej to 3 tys. PLN.
Natomiast karę w wysokości 8 tys. PLN ustalono za fałszowanie ewidencji czasu pracy. Tyle samo zapłaci przedsiębiorca za nieudostępnienie odpowiedniej dokumentacji do kontroli.

Masz zielone światło!

Zarekomendowali nas:










1 20+ Liczba kierowców: 2



  • Powiedz nam czego potrzebujesz!
  • Napisz jak mamy się do Ciebie zwracać
  • Wpisz właściwy numer telefonu lub adres e-mail
  • Wpisz swoją wiadomość!



  • Masz już pomysł?
  • Napisz jak mamy się do Ciebie zwracać
  • Wpisz adres e-mail do kontaktu
  • Wpisz numer telefonu, jeśli chcesz otrzymać niezobowiązujący telefon
  • Napisz nam skąd jesteś
  • Wpisz swoją wiadomość!